Creativiteit - Huisstijl - Quote

Huisstijl

Een huisstijl komt voor in verschillende vormen. Toch zijn er onderdelen die steeds terugkomen. Hier lees je dan ook meer over deze onderdelen. De verschillende soorten en mogelijkheden per onderdeel worden verder toegelicht en besproken. Door deze onderdelen te doorlopen ontwikkelt ieder bedrijf zijn eigen unieke uitstraling en identiteit. Deze is het sterkte wanneer deze in iedere communicatie, zowel intern als extern wordt toegepast. 

Logo

Woordmerk

Een logo gebaseerd op een of meerdere woorden of letters.

Monogram

Een monogram wordt regelmatig een letter logo genoemd. Dit is een vrij klassiek logo ontwerp. Heeft jouw bedrijf een naam van een persoon die moet blijven hangen, zoals Louis Vuitton of het Algemeen Dagblad? Of is de afkorting van je bedrijf bijna beroemder dan de naam zelf? Dan kan een monogram een goede keuze zijn. Is het bedrijf nog relatief onbekend, dan is het een optie om de volledige naam eronder te zetten, tenzij je echt alleen de letters als merk opvoert.

Initiaal logo

Een initiaal logo bestaat uit verschillende letters, meestal de initialen. Dit type logo wordt vooral gebruikt wanneer het bedrijf een erg lange naam heeft. Denk maar eens aan Société Anonyme Belge d’Exploitation de la Navigation Aerienne (Sabena) en British Broadcasting Corporation (BBC).

Naam logo

Bij een naam logo wordt de naam in een bepaalde, unieke grafische stijl gebruikt. Het naam logo is interessant voor bedrijven met een korte naam. We spreken van kalligrafische naam logo’s (de naam lijkt geschreven of geschilderd) en typografische naam logo’s (de naam heeft een bepaald lettertype als basis). Voorbeelden van naam logo’s zijn: Coca-Cola, Canon, Kellogg’s, Philips en Disney.

Picturaal naam logo

Een picturaal naam logo bestaat uit een uitgesproken lettertype, ingesloten in een eenvoudig uitgesproken vlak (dit kan een vierkant, ovaal, driehoek, etc. zijn). Zelfs als je het woord uit de vorm haalt, blijft je het logo meestal herkennen. Denk maar aan Levi’s, Ford Ikea, Lego, Heineken en Harley Davidson. Dit type logo wordt ook vaak embleem genoemd.

Beeldmerk

Een logo gebaseerd op een associatief, abstract of symbolisch beeld.

Symbolisch beeld logo

Een logo bevat vaak geen bedrijfsnaam, wel heeft het logo een directe associatie met de naam. Het is een eenvoudig, direct visueel beeld met kernbetekenis. Het symbolisch beeld logo vertelt vaak een verhaal of verwijst naar: mythologie, een historisch figuur, een beroep, gebruiksvoorwerpen, werktuigen, of zelfs een anekdote of een dier, enzovoort. De schelp van Shell, de blauwe vogel van Twitter en de appel van Apple zijn hier goede voorbeelden van.

Abstract beeld logo

Er zijn genoeg logo’s die abstract zijn. Hier spreekt het probleem voor zich, het logo heeft geen echt kern van betekenis. Ze lijken vaak ook op elkaar. Dit kan erg ongunstig zijn voor een nieuwkomer op de markt. Kijk maar eens naar de logo’s van Total en Mitsubishi.

Logo personage

Soms wordt er juist gekozen voor een menselijk of dierlijk personage of mascotte in het logo. Dit type logo wordt gebruikt voor producten die nauwelijks van elkaar onderscheiden. Vaak zijn dit consumptieproducten die vooral impulsief worden aangekocht. Het heeft een sterke herkenningswaarde en straalt emotionele spontaniteit uit. Voorbeelden van logo personages zijn Choco Prins, Michelin en Lacoste.

Gecombineerd logo

Ook is een logo gebaseerd op de combinatie van woorden en beelden mogelijk.

Flexibele identiteit

Soms wordt een beeld logo gecombineerd met een naam logo. Ze worden dan meestal als één geheel gebruikt. Deze merkbeelden versterken het indringend karakter van een naam- of beeld logo. Voorbeeld hiervan zijn Spa (de springende Pierrot wordt samen met de drie letters SPA gebruikt) en Côte d’Or (de olifant wordt samen met de tekst Côte d’Or gebruikt).

Er kan ook voor gekozen worden om een wisselend element toe te voegen aan een logo. Dit kan gebeuren in de vorm van een letter dat gevuld wordt met wisselende afbeeldingen uit een thema of door van kleur te wisselen bij het symbool bijvoorbeeld.

Creativiteit - Huisstijl - Quote

Typografie

Lettertype soorten

Een lettertype is een verzameling letters die overeenkomsten vertonen. Dit wordt ook wel een letterfamilie of een font genoemd. Een lettertype zegt iets over je merk en over wie jij bent. Wat wil je uitstralen? Een font kan bijvoorbeeld elegant of stoer zijn, informeel of zakelijk, modern of juist ouderwets. Welke letter ziet je lezer het liefst?

Schreef lettertype

Een schreefletter wordt ook wel serif genoemd en heeft dunne dwarsstreepjes waar de letter als het ware op rust. Je ogen glijden over de letters. Een serif lettertype is traditioneel, betrouwbaar, formeel. Een echte klassieker die makkelijk leesbaar is, vooral op papier. De Volkskrant en De Telegraaf creëren op die manier online een krantachtige look-and-feel.

Schreefloos lettertype

Een schreefloos lettertype heeft geen streepjes aan de bovenkant of onderkant, dit type font wordt vaak sans serif genoemd. Deze wordt veel online gebruikt. Een sans serif lettertype doet informeel en modern aan.

Script lettertype

Een script lettertype lijkt op klassieke, handgeschreven letters. Ze worden vaak gebruikt op formele uitnodigingen, maar zijn minder handig voor de doorsnee lopende tekst. Dit maakt een tekst namelijk niet goed leesbaar. Het script font is sierlijk, formeel en geraffineerd.

Decoratief lettertype

Een decoratief lettertype onderscheid zich door zijn unieke vorm en creativiteit. Ze worden vooral gebruik voor koppen, want een lopende tekst leest er een stuk minder lekker mee weg. Dit type font komt vriendelijk, informeel, eigenzinnig, grappig of cool over.

Letter soorten

Typografie is het vormgeven van tekst. Hierbij speelt de opmaak van tekstblokken en de vormgeving van het lettertype een belangrijke rol. De witruimte, dat is de hoeveelheid ‘wit’ tussen de letters en de keuze voor vette of cursieve letters spelen een belangrijk rol. Typografie moet het doel en de inhoud van een tekst ondersteunen. Zo wordt er bewust gekozen wel of niet te variëren in letterfamilie, lettergrootte, kleur, letterdikte, cursief, dikgedrukt om zo de boodschap zo goed mogelijk over te brengen.

Strakke letters

Een strakke lettervorm is recht en heeft geen krul, golf of rondingen. Een strakke letter heeft een zakelijk en krachtig effect.

Cursieve letters

Bij cursieve letters staan de letters schuin. Ze hellen naar rechts en lijken daardoor meer op een handgeschreven letter. Cursieve letters hebben een sierlijk effect.

Sierlijke letters

Dit zijn over het algemeen cursieve letters met ronde vormen. Deze geven je tekst een vriendelijke uitstraling, zelfs als de boodschap dat niet is.

Dunne letters

Dunne letters zijn smaller en dunner dan bij een normale tekst. Een dunne letter geeft een stak effect.

Vette letters

Vette letters zijn dikker en breder dan normale letters. Daardoor vallen ze meer op in een tekst. Dit wordt dan ook gebruikt om een woord of zin meer op te laten vallen dan de omliggende tekst.

Creativiteit - Huisstijl - Quote

Kleur

Kleur betekenis

Kleuren spelen een grote rol in het gevoel dat we ergens bij krijgen. Het menselijk geheugen is vatbaar voor visuele prikkels en daar is kleur er een van. De betekenis en werking van kleur is erg persoonlijk, maar er zijn ook overeenkomsten in kleurbeleving. Veel kleuren hebben zowel een negatieve als een positieve associatie. De context zal doorslaggevend zijn in het beleven van de kleur. Ook de kleursterkte speelt hierin mee. Hoe lichter de kleur, hoe zachter de uitwerking en het effect van de kleur.

Rood

Rood is een kleur die de aandacht trekt en wordt geassocieerd met het lichaam. De kleur van bloed is de kleur van leven, vitaliteit, energie, kracht en passie. Positieve associaties met rood zijn er dan ook volop op het gebied van liefde, passie en romantiek. Denk maar aan verleiding, sensualiteit, hartstocht en opwinding. Negatieve associaties met rood zijn opdringen, agressie, macht, pijn en gevaar. Rood heeft letterlijk stopkracht, denk maar eens aan verkeersborden.

Blauw

De kleur van de lucht en de zee, wordt geassocieerd met rust en vrede. Blauw wordt gezien als de kleur van vertrouwen, duidelijke communicatie en betrouwbaarheid. Andere positieve associaties zijn loyaliteit, geduld, sympathie, vriendelijkheid, kalmte en waarheid. Negatieve associaties met blauw zijn conservatief, kalmte, koude, weinig emotie, status en macht.

Wil je meer weten over de betekenis van andere kleuren en welke positieve en negatieve emoties ze oproepen? Neem dan een kijkje op de blog: Betekenis van kleuren.

Kleur nuances

Om te beginnen is het belangrijk te weten dat we spreken van drie primaire kleuren: geel, rood en blauw. Door 2 primaire kleuren te combineren creëer je secundaire kleuren. Deze bestaan uit de kleuren groen, paars en oranje. Doordat je bij de kleur groen evenveel geel met blauw mengt noemen we dit een ‘ware’ kleur. De groene kleur is namelijk koel noch warm. Door primaire en secundaire kleuren met elkaar te mengen, maak je tertiaire kleuren. Dit vormt de theoretische basis van een kleurencirkel.

Koude kleuren

Een kleur wordt een koude kleur genoemd als deze een blauwe ondertoon in zit. De ‘ware’ kleur groen maak je koeler door iets meer blauw er doorheen te mengen. Over het algemeen kenmerken de kleuren blauw-groen, blauw en paars zich als koude kleuren.

Warme kleuren

Een warme kleur heeft een gele ondertoon. De ‘ware’ kleur groen kun je door iets meer geel te mengen warmer maken. De kleuren rood, oranje en geel horen bij de warme kleuren.

Donkere tinten

Iedere kleur die gemaakt kan worden door primaire, secundaire en tertiaire kleuren met elkaar te mengen, kan ook gemend worden met zwart. Hierdoor creëer je donkere tinten en schaduwkleuren. Dit vermindert de intensiteit van de kleur.

Lichte tinten

Door de eerder genoemde primaire, secundaire en tertiaire kleuren met elkaar te mengen, kan je haast iedere kleur denkbaar  creëren. Door deze kleuren te mengen met wit, maak je pastel kleuren, met een lichte tint als basis. Hierdoor wordt de intensiteit van de kleur minder.

Kleur type

Er wordt vaak gecommuniceerd over de verschillende kleurnummers. Een drukkerij vraagt naar de PMS kleuren voor het drukwerk, de schilder gaat aan de slag met een wand die dezelfde kleur moet hebben als de huisstijl en vraagt naar de RAL kleur. Er zijn verschillende systemen om kleuren met elkaar af te stemmen. Elk systeem heeft een andere technische achtergrond en dat heeft te maken met verschillen in de weergave van kleuren. Het beste is om in een huisstijlmanual al deze afzonderlijke kleuren te noteren. Zo is het mogelijk om met iedereen goede afspraken te maken om een consistente weergave te krijgen van jouw huisstijlkleuren.

PMS

De afkorting voor Pantone Matching System is PMS. Pantone is het bedrijf dat sinds 1963 PMS nummer publiceert. Daar communiceert de grafische industrie onderling over de afstemming van kleuren. Er zijn meer dan 1.500 kleuren gedefinieerd, die elk hun eigen nummer hebben. Met deze unieke nummers wordt gegarandeerd dat een kleur overal ter wereld exact gelijk is op hetzelfde soort materiaal. Hierdoor zijn Pantone kleuren uitermate geschikt voor bedrijfslogo´s en huisstijlen. Pantone kleuren kunnen niet altijd goed nagemaakt worden met CMYK, in die gevallen kan overwogen worden om drukwerk te laten maken in CMYK met extra drukgang voor de PMS kleuren.

CMYK

CMYK wordt ook wel full color genoemd. Het staat voor de kleuren Cyaan, Magenta, Yellow en Key (zwart). Met deze vier kleuren kunnen praktisch alle kleuren weergegeven worden op papier. Veel drukwerk wordt in CMYK gemaakt, omdat in de drukpersen deze vier kleuren vaak standaard gebruikt worden. Ook CMYK kleuren worden weergegeven in kleurcodes. De codes beschrijven de dekkingspercentages van de basiskleuren die nodig zijn om die specifieke kleur te verkrijgen. Dat wit zeggen dat bij elke letter het percentage komt te staan van de basiskleur die gebruikt wordt. Een volle rode kleur wordt bijvoorbeeld opgebouwd uit twee kleuren: 100% magenta en 100% yellow. De code is dan C 0%, M 100%, Y 100%, K 0%.

RGB

RGB staat voor de afkorting van Rood, Groen en Blauw. Dit zijn de kleuren die je op je beeldscherm, telefoon of televisie ziet. Het wordt bepaald door drie kleuren. Iedere pixel van jouw scherm wordt door middel van licht voorzien van drie kleuren waarmee je elke kleur (behalve zwart) kunt maken. De kleur zwart krijg je door de pixel uit te schakelen. De kleurervaring kan per beeldscherm verschillen omdat elk beeldscherm de kleuren iets anders weergeeft. De kleurnotatie gaat om dezelfde wijze in RGB als in CMYK. Bij de letter wordt het percentage gezet van de kleur die gebruikt wordt.

HEX

Kleuren in HTML worden aangegeven door zogenaamde HEX codes. Deze bevatten alle 256 basiskleuren die je browser kan laten zien. Voor websites worden de huisstijlkleuren omgezet naar HEX codes, deze worden vervolgens overal in geprogrammeerd. Steeds meer programma’s zoals Word en PowerPoint kunnen HEX codes gebruiken. Dit helpt dan om de kleuren van de website overeen te laten komen met de kleuren in een presentatie. Een HEX code bestaat altijd uit een combinatie van zes cijfers en letters en begint altijd met een #.

RAL

Schilders werken met RAL kleuren om onderling de juiste kleur af te stemmen. Het van oorsprong Duitse kleursysteem, genaamd ‘Reichs Ausschuss für Lieferbedingungen’, bevat vele kleuren vanuit een aantal basiskleuren. De RAL codering wordt gebruikt om de juiste kleur verf te krijgen. Een verf mengmachine brengt de juiste hoeveelheid kleur toe om de juiste mening te krijgen.

Creativiteit - Huisstijl - Quote

Vorm

Visuele identiteit

Bij elke vorm van ontwerpen maak je gebruik van vormen. Vormen zijn de basis van logo’s, websites en alle andere elementen. Deze vormen hebben allemaal een bepaalde uitstraling. Of je nu een cirkel, rechthoek of driehoek gebruikt, vormen kunnen je boodschap versterken als je deze bewust inzet. Er zijn drie verschillende vormentypes, met verschillende eigenschappen. Sommige vormen passen in meerdere categorieën.

Organische vormen

Dit zijn vormen zoals ze vaak in de natuur voorkomen. Hierdoor zijn ze minder of helemaal niet symmetrisch. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld het blad van een boom, een hoekige steen of een pluizige wolk.

Geometrische vormen

Geometrische vormen zijn vormen die bestaan uit lijnen en zijn vaak symmetrisch. Hierdoor zijn ze voorspelbaar en zeer herkenbaar. Voorbeelden zijn cirkels, rechthoeken en driehoeken.

Abstracte vormen

Abstracte vormen zijn vaak afgeleid uit de natuur, maar zijn veel simpeler vormgegeven. Soms zelfs zodanig dat ze amper herkenbaar meer zijn. Een voorbeeld hiervan is een golvend lijntje dat gebaseerd is op water.

Visuals

Beeldtaal

Beelden zeggen meer dan 1.000 woorden, dit komt doordat beeld geen tekst of geluid nodig heeft om de betekenis over te brengen. Beeldtaal is de optelsom van verbale elementen en visuele elementen met als uitkomst het oproepen van een emotie. Onder beeldtaal vallen alle aspecten die ervoor doen zorgen dat je iets of iemand gelijk herkent. Het gaat over de herkenbaarheid van een merk op basis van meerdere visuele aspecten en het gevoel dat het oproept, de associatie bij een merk.

Foto

Het is niet voor niets dat kanalen als Pinterest en Instagram erg succesvolle media zijn. Beelden vertellen een verhaal, soms maar in één afbeelding, waardoor we geraakt worden en ons betrokken voelen bij het verhaal dat wordt verbeeld. Het is mogelijk om gebruik te maken van online beeldmateriaal, maar het is ook mogelijk om zelf te voorzien in de foto’s die je gebruikt. Hierdoor kun je met de fotograaf afspreken welke stijl alle foto’s moeten hebben om zo overeenkomend te zijn. Het is voor Merci Maya ook mogelijk om de door jou geselecteerde foto’s voor je na te bewerken om zo een resultaat te hebben dat eenheid en cohesie binnen je huisstijl en beeldgebruik creëert.

Illustratie

Illustraties, tekeningen en schilderijen zijn altijd al een belangrijk onderdeel geweest van onze samenleving. Beeldtaal kennen we al sinds de tijd van de rotswandtekeningen. Daarin gaven ze ons een weergave van ons leven en onze dromen. Een illustratie kan bijvoorbeeld gebruikt worden bij het visualiseren van een bedrijfsproces of bij een infographic.

Video

Kanalen zoals YouTube en TikTok zijn de laatste jaren steeds populairder geworden. Dit door de grote opkomst van video. De verwachting is dan ook dat de populariteit de komende jaren verder zal toenemen. Op deze manier is het mogelijk om een erg persoonlijk kijkje achter de schermen te geven aan je doelgroep.

Animatie

In plaats van gebruik te maken van eigen film materiaal, is het ook mogelijk om te kiezen voor animatie films. Ook in combinatie met andere vormen kun hier gebruik van maken. Zorg vooral dat de persoonlijkheid, sfeer en emotie die opgeroepen worden overeenkomen met de andere media uitingen.

Creativiteit - Huisstijl - Quote

Tone of voice

Bouwstenen

Hoe zorg je voor een consistent spreekstel voor jouw merk? Om steeds weer de juiste snaar te raken, is het belangrijk te weten waaruit de tone of voice bestaat. We zijn geneigd om bij tone of voice vooral te letten op hoe je tegen de doelgroep praat. Het klinkt ook logisch: een directeur benader je op een manier die hem aanspreekt en dat is anders dan voor een puber. Maar waarin zit het verschil? Luistert de directeur beter als je hem in managementjargon aanspreekt? Nee, dat wekt eerder irritatie op. En denk maar niet dat een puber je nog serieus neemt als je zegt dat je een kapot vette aanbieding voor hem hebt. Kies een manier van spreken die ook oprecht bij jou en je bedrijf aansluit. Daarom spelen merkidentiteit, kernwaarden of de persoonlijkheid van de organisatie in eerste instantie een veel grotere rol. Je komt het verst door jezelf te zijn, dat maakt de communicatie veel natuurlijker en eerlijker.

Merkpersoonlijkheid

Hoe kom je erachter wat jezelf zijn betekent als organisatie? Er zijn talloze manieren en methodes om de merkpersoonlijkheid of de ‘brand identity’ te bepalen. Wanneer er een missie en visie zijn geformuleerd, kunnen deze de basis vormen. Karakterkaarten kunnen helpen of een uitgebreide post-it sessie waarbij je de eigenschappen en beweegredenen van de organisatie in kaart brengt.

Analogisch zoeken kan daarbij een leuk maar bovenal handig hulpmiddel zijn: welke auto, beroemdheid of dier is onze organisatie, en waarom? Het schema met het Brand Personality Spectrum helpt je bij het formuleren van het karakter van de organisatie. Plaats kruisjes op de horizontale lijnen, op de plekken waar jouw organisatie zich ongeveer bevindt. Staan de meeste kruisjes links, dan is de organisatie vooruitstrevend, innovatief en dynamisch. Staan de kruisjes voornamelijk rechts, dan klinkt jouw organisatie juist professioneel, zakelijk en serieus. Uiteraard is het vaak minder zwart-wit. Ook als je in het midden eindigt, zegt dat veel over de tone of voice: dat die niet heel uitgesproken is bijvoorbeeld.

Doel

Met elke tekst wil je iets bereiken. Je woordenschat is daarbij je gereedschapskist. Er zijn zes tekstdoelen te onderscheiden: informeren, instrueren, opiniëren, overtuigen, activeren en amuseren. De toon pas je aan op het tekstdoel. Wil je de lezer op de hoogte stellen van een wijziging, dan is informeren het tekstdoel: houdt het dan puur en zakelijk. Maar wil je juist dat iemand zijn e-mailadres achterlaat of een bestelling doet? Dan is het tekstdoel activeren en ga je op zoek naar vriendelijke of wervende termen. Maar altijd binnen de kaders van je merkpersoonlijkheid.

Kanaal

Ook de praktische kant als de media en kanalen die gebruikt worden om te communiceren hebben invloed. Ze hebben hun eigen, specifieke mogelijkheden en beperkingen. Bij je eigen website ben je zelf de baas en kun je dus zo veel of zo weinig ruimte innemen als je wilt en nodig hebt. Bij een social media kanaal voeg je je naar het desbetreffende kanaal en speel je in op de deelbaarheid. Hoe lang blijft de boodschap hangen en hoeveel mensen bereik je ermee? Het zijn allemaal zaken om rekening mee te houden. Deze zijn ook allemaal van invloed op de lengte van de zinnen, de woorden die je kiest en de opbouw van je verhaal.

Als je stilstaat bij de keuze via welk kanaal je communiceert, denk je tegelijk na over het moment waarop de ontvanger je tekst leest. Welke bui heeft hij daarbij, maar ook welke pet heeft hij op? Zo is een directeur op het moment dat hij LinkedIn bezoekt inderdaad directeur en geïnteresseerd in zakelijk nieuws. Maar wanneer hij een half uur later door Facebook bladert, doet het er meer toe dat hij een echtgenoot en vader is die fanatiek hardloopt. Dezelfde persoon, toch een andere doelgroep.

Doelgroep

Alles wat zojuist beschreven is, is bedoeld om de doelgroep zo goed mogelijk te bereiken en te bedienen. Je doelgroep is je bestaansrecht. Je doelgroep is waar je het allemaal voor doet. Als je doelgroep, of doelgroepen, er niet was of waren dan kan je er net zo goed mee ophouden. De doelgroep vormt daarom het laatste cruciale puzzelstukje. Terwijl je nadacht over je merkpersoonlijkheid, de doelstelling en het kanaal, keek de doelgroep steeds al over je schouder mee. Het is namelijk onmogelijk om de identiteit van je organisatie te bepalen, zonder daarbij uit te gaan van wat je biedt en vooral aan wie. Zo is het niet te doen om de doelstelling van een tekst te formuleren zonder daarbij de lezer voor ogen te hebben. En uiteraard is het kanaal dat je kiest compleet afhankelijk van waar je doelgroep zich bevindt.

Communiceren wordt nog makkelijker als je weet wie je tegenover je hebt. En niet alleen in termen van demografische kenmerken. Het is aan te bevelen om per doelgroep een persona of ijk-persoon te ontwikkelen. Een persona is een archetype van een gebruiker, ofwel een karakterisering van een bepaald type gebruiker. Je schrijft dan voor iemand en niet voor een anonieme groep mensen die toevallig geïnteresseerd zijn in jouw product of dienstverlening. Daardoor voelen álle leden uit die (anonieme) groep zich persoonlijk aangesproken.

Creativiteit - Huisstijl - Quote

Huisstijl management

Fases

Nadat de strategie bepaald is, komen bovenstaande onderdelen voor bij het ontwerpen van een huisstijl. Een huisstijl zorgt voor onderscheid tussen de concurrenten. Daarnaast draagt het de kernwaarden uit waar de doelgroep zich in kan herkennen. Zo doorloop je bij het ontwikkelen van een huisstijl door verschillende fasen.

Implementatie

Nadat het ontwerp is afgerond kan de visuele identiteit worden door vertaald naar middelen zoals: drukwerk, verpakkingen, bewegwijzering en digitale media. Om te zorgen voor samenhang tussen de verschillende middelen, is het van belang om de huisstijl in één keer door te voeren. Zo blijft de visuele uitstraling van de organisatie op één lijn.

Management

Na de implementatie begint pas het echte werk: medewerkers moeten op de hoogte zijn. Doordat informatie over de verandering en het gebruik van de nieuwe huisstijl wordt gedeeld, wordt er draagvlak gecreëerd waardoor medewerkers de nieuwe visuele identiteit van de organisatie accepteren.

Evaluatie

Een regelmatige evaluatie of de huisstijl nog goed past bij de huidige identiteit en het imago van de organisatie is belangrijk. Zo blijf je als organisatie meegroeien en kan het meeste effect uit de visuele identiteit gehaald worden.

Huisstijl handboek

In een huisstijl handboek worden de huisstijl en de bijbehorende richtlijnen verzameld. De huisstijl bestaat uit een logo, maar ook uit vorm- en stijlkenmerken zoals lettertype en kleurgebruik. Dit handboek is een verzameling van manieren waarop de huisstijl gebruik kan worden binnen de communicatiemiddelen. Naast de richtlijnen zijn er een aantal voorbeelden opgenomen die het gebruik visueel verduidelijken. Een consistente toepassing van de huisstijl zorgt ervoor dat de uitingen elkaar in het totaalbeeld versterken. Hiermee treedt een bedrijf blijvend herkenbaar en eenduidig naar buiten.

Logo / beeldmerk introductie

Hier vind je de toelichting wat de betekenis van het logo is. Ook kun je hier toelichten waarom bepaalde keuzes in het ontwerp van het logo zijn gemaakt.

Logo / beeldmerk varianten

De verschillende varianten van het logo worden hier weergegeven. Zo wordt een staande versie, liggende versie en lang liggende versie bijvoorbeeld weergegeven. Licht toe op op welke manier het logo mag worden toegepast, drukwerk of online, staande of liggende ontwerpen. Zorg dat hier maar een duidelijke en correcte interpretatie mogelijk is. Laat weten hoeveel witruimte er rondom het logo moet zijn, bij het plaatsen en toepassen hiervan.

Toepassingen in kleur en zwart-wit

Een logo wordt vaak ontworpen met minimaal één kleur. Alleen bij sommige toepassingen heb je wellicht toch meer de voorkeur voor een variant in zwart-wit. Noteer hier de specificaties van in het handboek. Zo zie je het logo in kleur, het logo in grijstinten, het logo zwart op wit, maar ook wit op zwart. Benoem hier ook de uitvoeringen die niet gewenst zijn en geef aan dat het niet de bedoeling is zelf een andere uitvoering te creëren.

Kleur gebruik in huisstijl

Hier kan iedereen de diverse kleurcodes die gebruikt worden terugvinden. De hoofdkleuren die gekozen zijn voor de huisstijl. Noteer ook eventuele steunkleuren; een lichtere en donkerdere tint van de hoofkleur bijvoorbeeld.

Typografie

Bekijk hier een kort overzicht van welke lettertypes gebruikt worden en op welke wijze er gebruik wordt gemaakt van koppen, titels, headers en de platte tekst. Licht toe waarom er gekozen is voor een bepaald lettertype. Het is mogelijk om hier onderscheid te maken tussen de typografie die online en offline gebruikt wordt.

Stijlelementen

Het is van belang de gebruikte stijlelementen vast te leggen. Hoe moeten ze gebruikt worden, waar moeten ze gebruikt worden en op welke wijze? Welke richtlijnen zijn er op het gebied van beeldtaal? Wat moet de inhoud zijn van de foto, op welke wijze moet deze gefotografeerd worden en op welke wijze moet deze bewerkt worden?

Sjablonen en templates

Het is handig om alle huisstijldragers die reeds ontwikkeld zijn vast te leggen in het huisstijl handboek. Niet alleen het ontwerp moet vastliggen, maar ook zaken zoals het formaat, de afmetingen, de papiersoort en papierdikte. Het gaat hierbij niet alleen om fysieke dragers, zoals briefpapier, enveloppen, visitekaarten, maar ook aan digitale sjablonen of het ontwerp van social media headers en content.

Creativiteit - Huisstijl - Quote