Creativiteit - Online - Quote

Online

Met online bedoelen we alle communicatie die online te vinden is. Deze online communicatie vormen zijn digitale media zoals websites en social media. Het inzetten van online campagnes kan leiden tot goede resultaten. Online is niet meer weg te denken in ons dagelijks leven. In deze 24 uurs economie willen we te allen tijde informatie kunnen opvragen of vinden.

Website

Website foto's

Foto’s en afbeeldingen zijn ontzettend belangrijk voor je website, ze bepalen voor een heel groot deel de sfeer en uitstraling. Het design en je teksten kunnen nog zo goed in elkaar zitten, als je foto’s niet spreken en van slechte kwaliteit zijn, dan heeft dat consequenties voor de ervaring van je bezoekers. Ze geven vaan een eerste indruk van wat de bezoeker kan verwachten. In onze huidige, snelle wereld krijgen we enorm veel indrukken te verwerken op een dag. Zorg er daarom voor dat je foto’s spreken en al een deel van het verhaal vertellen.

Hoe kom je nou aan goede foto’s die je kunt gebruiken voor je website. Eerste optie is het laten maken van professionele foto’s. Dit kun je doen bij foto’s van jezelf, van de diensten en/of producten en van het bedrijf zelf. Een website wordt er echt beter van. De juiste belichting en kwaliteit zorgen ervoor dat de website mede hierdoor echt een professionele uitstraling krijgt. Een andere mogelijkheid is het gebruik maken van stockfoto’s. Dit zijn foto’s die rechtenvrij, al dan niet gratis, te downloaden zijn van speciale websites. Voorbeelden van dergelijke websites zijn Shutterstock en Pixabay.

Grootte

Naast goede foto’s, is het daarnaast ook belangrijk hoe je die op de website gebruikt. De grootte van een afbeelding wordt aangegeven in pixels. Dit zijn vierkante blokjes waar een digitale foto uit is opgebouwd. Ieder vierkantje heeft één kleur. Naast het formaat spreekt men over pixeldichtheid, ookwel bekend als resolutie. Deze geeft aan hoeveel pixels er op een bepaalde oppervlakte zitten. Hoe meer pixels, hoe scherper de foto. De standaard is 72 ppi (pixels per inch) voor online foto’s en afbeeldingen. Door foto’s te verkleinen en eventueel extra te comprimeren, oftewel lichter maken, kun je de bestandgrootte van de foto of afbeelding bepalen. Als richtlijn wordt gehanteerd om afbeeldingen om de 200 Kb te houden.

Creativiteit - Online - Quote

Social media profiel

Bedrijfsprofiel

Het is als bedrijf belangrijk om op social media een bedrijfsprofiel aan te maken in plaats van een gewoon profiel. Een bedrijfsprofiel biedt tientallen voordelen ten opzichte van een gewoon profiel. Zo krijg je inzicht in de statistieken van jou profiel bij Facebook en Instagram. Hiermee zie je bijvoorbeeld het aantal bezoekers van jouw pagina en is hun herkomst zichtbaar. Deze statistieken helpen jou weer met het opzetten van een optimale en effectieve strategie. Door te kiezen voor een bedrijfsprofiel vergroot je jouw bereik en heb je inzicht in jouw profiel, waardoor je jouw doelgroep makkelijker bereikt.

Social media kanalen

Social media worden omschreven als microblogs. Het ontwikkelen van goede blogcontent neemt tijd in beslag. Of je nu veel of weinig ervaring hebt, hieronder zie je een overzicht van een aantal social media platformen, zo bepaal jij welk kanaal het beste bij jou en jouw bedrijf past. Als ondernemer is tijd een waardevol en kostbaar goed. Gebruik niet alle kanalen tegelijk, want dan hou je nog maar weinig tijd over om het echt goed te doen. Een richtlijn is twee en misschien drie social media platformen tegelijk, maar maximaal vier.

Facebook

  • Laagdrempelig en loyaliteitverhogend.
  • Uitermate geschikt om een fanbase op te bouwen.
  • Facebook is vooral populair onder ouderen en volwassenen.
  • Een bedrijfspagina is dé manier om informatie te delen en acties en aanbiedingen te communiceren. Het biedt ook de mogelijkheid te reageren op vragen, klachten en dergelijke.
  • Door de ‘vind ik leuk’-mogelijkheid onstaat er een permanente binding. Hierdoor zien je (potentiële) klanten al je updates. Dit is goed voor herhalingsaankopen en contact. Ook de vrienden van je klant zien dat hij of zij jouw bedrijf leuk vindt.

Instagram

  • De juiste hashtags, veel gebruikt op Instagram, maken jouw content goed vindbaar.
  • Momenteel wordt Instagram vooral gebruikt door jongeren tot volwassenen, met de leeftijd van 14 tot 40 jaar.
  • Foto’s en filmpjes zeggen meer dan woorden. Visuele social media winnen het van de tekstuele media. Gebruikers kijken gemiddeld langer op Instagram dan op Facebook.
  • Instagram is ideaal voor brand engagement, het laden van je merk met emoties, dus goed voor je merkbeleving. Het kanaal is specifiek gericht op het gebruik via een mobiel.
  • Het platform is een ongelooflijk positief kanaal, de zoetste van alle social media. Zo zijn de meest gebruikte emoji’s op Instagram allemaal lief en hartelijk, denk aan een hartje, een kus gevende smiley of de smiley met ogen als hartjes.

Google+

  • Er zijn goede mogelijkheden voor klantenservice.
  • Een platform dat vooral gebruikt wordt door mensen (vaak trendsetters of internet-savvy mensen) die niks willen missen.
  • Er zijn deskundigen die Google+ een virtuele spookstad noemen. Dit omdat er aanzienlijk minder mensen gebruik van maken, dan van Facebook.
  • Google+ is in feite een alternatief voor Facebook (je deelt informatie, artikelen, blogs, foto’s en video’s) maar dan via kringen, zie je zelf kunt inrichten. Hier kun je dus goed je ei kwijt over je diensten, producten en nieuws. Zorg dat je in ieder geval een bedrijfsaccount hebt.
  • Door een bedrijfspagina aan te maken, is het mogelijk de andere Google-diensten kunt koppelen. Dit is weer erg prettig voor de SEO van je bedrijf. Hoe meer Google-producten je gebruikt, hoe fijner Google dat vind en hoe vindbaarder jij daardoor wordt.

Pinterest

  • Iedereen die spullen of producten te koop heeft, kan niet ontbreken op Pinterest. Of het nou gaat om interieurs, meubels, auto’s, bloemvazen of babyrompertjes dat wordt aangeboden.
  • Gebruikers zien Pinterest als verzamelsite voor hun mooite foto’s. Anderen zien het als een wishlist voor hun interieur of keukenspullen. Weer anderen zien het als een moodboard van hun smaak dat zich permanent ontwikkeld. Als merk, leverancier, producent of winkelier wil je daar niet ontbreken.
  • Bestaat de doelgroep vooral uit vrouwen, vooral deze groep zitten op Pinterest. In de leeftijdscategorie van 30 tot 60 jaar. Van alle vrouwen die online actief zijn, gebruikt bijna de helft Pinterest, bij mannen is dat iets meer dan 10%.

LinkedIn

  • Bedoeld voor het opzetten en uitbouwen van je zakelijke netwerk, inmiddels steeds meer een kanaal om te laten zien wie je bent en wat je in je mars hebt.
  • Dankzij de bedrijfspagina zie je snel wie waar werkt en wie net weg is. Een ander voordeel is het internationale karakter als je ook over de grenzen actief bent.
  • Het niveau is hoog. Veel beslissers waaronder: directeuren, managers, inkopers en ceo’s. De mensen waarmee je graag in contact komt, zijn één handshake, één contact, van je verwijderd.
  • Jongeren zijn niet tot nauwelijks te vinden op LinkedIn. Als je ze tegen komst zijn het vaak studenten op het HBO en WO, die een LinkedIn-profiel hebben. Verder heeft iedereen een leeftijd van 30 tot 70 jaar.
  • Je bereikt je netwerk met updates en artikelen. Dit zijn een soort blogs, maar dan blogs die eerder worden gelezen. Lidmaatschap van groepen levert je extra autoriteit en geloofwaardigheid op. Zeker wanneer je daar bijdragen in levert of reageert op anderen.

YouTube

  • Wie filmpjes op het web zet kan eigenlijk niet om YouTube heen.
  • Aangezien YouTube bij Google hoort, worden je video’s goed gevonden in Google.
  • Bij uitstek geschikt om de ins en outs van je bedrijf te delen, met een film, dat spreekt.
  • YouTube is een belangrijk platform voor jongeren. Hoe jong ze ook zijn, ze gebruiken YouTube.
  • Iedereen kent YouTube, dit is dan ook het grootste voordeel. Het platform is ontzettend groot en ook nog eens internationaal.
Creativiteit - Online - Quote

Presentatie

Het voorbereiden van een presentatie vraagt om creativiteit én structuur. Begin niet meteen met een PowerPoint, maar geef je geest de ruimte voor creativiteit. Ga eens naar het strand om na te denken en ideeën te krijgen. Door dit te doen, ongeacht hoeveel ervaring je hebt, blijf je authentiek. Een van de belangrijkste dingen waar je over na moet denken is je doelgroep en daarnaast wat wil je precies bereiken met je presentatie. Tijdens een strandwandeling kun je je laten inspireren tot welke opening je gaat gebruiken om je publiek mee te prikkelen, welke visuele ondersteuning wil je gebruiken en hoe lang je presentatie wordt. Heb je dat redelijk helder in je hoofd, dan kan je beginnen met het aanbrengen van structuur.

Doelstelling

Wat wil je bereiken bij je publiek, dat ze iets weten na afloop, iets kunnen, doen, denken of willen? Bij vrijwel iedere presentatie is het informeren van je publiek een (gedeeltelijk) doel. Als je wilt dat je publiek iets gaat vinden of doen, dan wil je ze motiveren. Overtuigen gaat een stapje verder dan motiveren. Je wilt ze overtuigen dat jou product of dienst de aanvulling is die ze zoeken. Wil je je publiek iets leren, dan staat als doelstelling onderwijzen centraal. Ook entertainen kan een doel op zichzelf zijn, maar gaat vaak samen met een van de andere doelstellingen. Entertainen is vooral gericht op vermaak.

Doorgaans overlappen de doelstellingen elkaar. Het is raadzaam om te bekijken of de doelstellingen ook haalbaar zijn. Wil je bijvoorbeeld heel veel informatie delen, dan kan het beter zijn om een brochure te maken en af te zien van een presentatie. Een ander idee kan dan zijn om je doelstelling aan te passen.

Publiek

Het is belangrijk om te weten wie je publiek is, zodat je jouw presentatie daarop kunt afstemmen. Tegen kinderen praat men heel anders dan tegen volwassenen en tegen een groep studenten weer anders dan tegen een groep hooggeleerden. Probeer je een aantal zaken van te voren te bedenken. Wat zijn de kenmerken van je publiek. Laagopgeleid of hoogopgeleid, mannen of vrouwen, jongeren of volwassenen. Bestaat het publiek voornamelijk uit jongeren, dan kan het zinvol zijn om een korte, actieve presentatie voor te bereiden. Heeft je publiek voorkennis of is het onderwerp helemaal nieuw voor hen? Hoe verwacht je dat je publiek zich zal voelen en wat zij zullen denken over je onderwerp. Verwacht je tegengas of juist enthousiasme. Waarom is je publiek er eigenlijk? Zijn ze nieuwsgierig naar wat je wilt te vertellen hebt, is het een verplichte actie of meer een noodzakelijk iets om meer uitleg te krijgen over een bepaald onderwerp.

Sterke inleiding

Bedenk een originele inleiding die meteen de aandacht trekt van je publiek. Juist in het begin moet je de harten van je luisteraars zien te winnen. Door je publiek meteen te betrekken bij je presentatie heb je hun aandacht direct gevangen. Gebruik voor de inleiding dus iets leuks:
– Een raadsel
– Een citaat
– Houd een korte quiz
– Humor
– Vertel een anekdote
– Laat een cartoon zien
– Bedank hen voor hun komst
– Val heel sterk met de deur in huis

Pakkend slot

Een pakkend slot zorgt er voor dat je publiek tevreden naar huis gaat en jouw boodschap niet direct weer vergeet. Het slot van je presentatie bestaat meestal uit drie elementen: een samenvatting, een conclusie en een stukje vuurwerk. Houd de samenvatting en conclusie kort, probeer je presentatie dus kort en bondig samen te vatten in enkele zinnen. Gebruik hiervoor de kernpunten van je verhaal. En dan een echte uitsmijter, die je publiek meeneemt. Misschien zelfs fysiek in de vorm van een klein cadeautje. Vergeet niet je publiek te bedanken voor hun komst.

Vragen stellen

In de meeste gevallen zal het publiek vragen stellen aan het einde van de presentatie. Voordeel is dat je de hele presentatie rustig kunt afronden en tijdens je speech niet wordt gestoord, waardoor je de draad kwijt kunt raken. Het kan echter ook verstandig zijn om tijdens de presentatie ruimte te bieden voor het stellen van vragen. Doe dit niet wanneer er erg veel publiek is of het storend gevonden kan worden. Bij een presentatie over verschillende, afgebakende onderwerpen, kan het juist nuttig zijn om tussentijds vragen te beantwoorden. Het heeft ook een positief effect op het publiek, ze voelen zich meer betrokken bij je presentatie. Meldt vooraf hoe je om zult gaan met vragen vanuit het publiek.

Creativiteit - Online - Quote

Mailings

Nieuwsbrieven

Veel bedrijven kiezen ervoor op periodiek een nieuwsbrief te sturen. Meestal is dit wekelijks, maandelijks of elk kwartaal. Er zijn verschillende type inhoud mogelijk:
– Nieuwe producten of diensten
– Nieuw personeel
– Nieuwe blogberichten of nieuwsberichten
– Aangepaste openingstijden met feestdagen
– Aanbiedingen en acties

Het regelmatig versturen van nieuwsbrieven zorgt voor een goede top-of-mind positie. Daarnaast kan het twijfelende klanten over de streep trekken. Door goede acties op te zetten kan het ook voor impulsaankopen zorgen. Zolang dat relevant is voor jouw type organisatie. Uiteraard is informeren ook een doel van nieuwsbrieven.

Product aanbevelingen

Het is steeds vaker mogelijk om persoonlijke en specifieke product aanbevelingen te doen. Door het gebruik van big data en/of cookies kan steeds beter ingeschat worden in welke producten een klant nog meer interesse kan hebben. Vooral webshops maken gebruik van dit type mailings. Door de technisch steeds betere e-mail service providers zoals Mailchimp wordt deze techniek voor steeds meer bedrijven toepasbaar.

Verjaardagskaartje

Ben je op de hoogte van de verjaardag van je klanten, stuur dan een digitaal verjaardagskaartje. Hier kun je zelfs een cadeautje of een kortingscoupon bij doen. Denk aan gratis verzending, een kortingsbedrag of kortingspercentage. Een gratis product bij een bestelling vanaf een bepaald bedrag of een digitaal product zoals een e-book. Dit hangt natuurlijk geheel af van het type bedrijf dat je hebt.

Naast verjaardagen kun je natuurlijk ook andere jubilea gebruiken als je hier de datum van weet. Een bakker die weet wanneer de trouwdatum is, weten wanneer de startdatum van een bedrijf is op B2B vlak of als leverancier van relatiegeschenken weten wanneer de indiensttreding is.

Feestdagen attentie

Wanneer feestdagen in aantocht zijn, is dit vaak een moment voor sales. Denk bijvoorbeeld maar eens aan het steeds groter wordende succes van Black Friday dat het feestdagenseizoen inluidt. Dit is vaak ook het moment om aangepaste openingstijden aan te kondigen of te laten weten wanneer het bedrijf dicht gaat tussen Kerstmis en Oud & nieuw. Dit geldt natuurlijk juist als je bedrijf wél open is op bijvoorbeeld tweede paasdag en tweede pinksterdag. Je kunt een kerstkaart sturen of een speciale nieuwsbrief. Uiteraard kun je ook een aardigheidje aanbieden bij een bezoek of aankoop tijdens de feestdagen.

Service mails

Dit zijn vaak geautomatiseerde e-mails met updates. Voorbeeld van service mails zijn:
– Een update dat een abonnement bijna verlengd wordt of op het punt van verlopen staat.
– Een storing in je slimme thermostaat.
– Een melding dat de batterij van je smart watch bijna leeg is.
– Je printer die automatisch nieuwe cartridges heeft besteld omdat de inkt bijna op is.
– Als de APK weer aan de beurt is.
– Als het weer tijd is voor een periodiek tandartsbezoek.

Verlaten winkelmandje opvolging

Een verlaten winkelmandje is een belangrijk marketingmoment. Van mensen die ingelogd waren toen ze een product in het winkelmandje deden, weet je namelijk dat ze interesse hebben in dat product. Misschien willen ze er nog even over nadenken, maar je wilt natuurlijk niet dat ze het vergeten. Een e-mail is een perfect instrument om ze aan hun winkelmandje te helpen herinneren. Je verteld ze over de producten die in het winkelmandje zitten en vraagt of ze die nog wensen te bestellen. Om te zorgen voor een gevoel van schaarste kun je erbij vermelden dat de actie op dat product bijna verloopt. Het liefste stuur je een link mee naar het winkelmandje waar precies dezelfde producten nog in zitten, zo kan de klant verder waar hij gebleven is.

Creativiteit - Online - Quote

Afbeeldingen bewerken

Basis

De meest simpele manier van een afbeelding bewerken begint bij het kadreren van afbeeldingen. Het bepalen van de juiste uitsnede, het geschikte formaat en ook de resolutie van de afbeelding. Deze onderdelen hebben ook veel invloed om de grootte van het bestand. Vooral bij afbeeldingen die je online gebruikt: op je website, op je social media kanalen, maar ook in de nieuwsbrief die je verstuurd. Online is het namelijk aan te raden om deze bestanden klein te houden, hierdoor behoud de website of pagina een snelle laadtijd.

Een echte foto heeft een afmeting in centimeters, bij afbeeldingen die online gebruikt worden spreken we van een resolutie in pixels. Het is dus belangrijk om te weten wat de hoogte en breedte van de foto is die je wilt gaan gebruiken én welke hoogte en breedte het gebied heeft waar je de foto wilt plaatsen. Elke afbeelding heeft een lengte/breedte verhouding, dat betekent de verhouding tussen de korte en lange kant van de afbeelding. Maak je een foto minder breed, dan zal ook de lengte minder breed worden, anders vervormt de afbeelding. Wil je niet de hele afbeelding gebruiken, maar slechts een deel, dan wordt het gewenste gebied uitgesneden.

Stijl

Naast de basis van het bewerken van afbeeldingen, is er ook de mogelijkheid om de stijl aan te passen. Hierdoor is het mogelijk om consistentie in stijl aan te brengen in het beeldmateriaal dat je als bedrijf gebruikt en verspreid. Pas de helderheid aan, hiermee wordt de hoeveelheid wit in de afbeelding bepaalt. Door het contrast aan te passen, wijzigt het verschil tussen de lichte en de donkere delen van de afbeelding. Met de verzadiging wordt de intensiteit van kleuren bepaalt. Kleuren kunnen op deze manier intenser of levendiger gemaakt worden. Ook is het mogelijk om de temperatuur aan te passen, dit door te spelen met de hoeveelheid warme tinten (rood) of koele tinten (blauw). Door de hoeveelheid rood- of groentinten aan te passen verander je de tint van een afbeelding. Hierdoor is het mogelijk de algehele kleurzweem te wijzigen. Ook is het mogelijk om een afbeelding te verscherpen of juist de scherpte te verminderen.

Creativiteit - Online - Quote

Campagne

Dagelijks worden we blootgesteld aan honderden advertenties. Schattingen lopen uiteen van 500 tot 3500 reclameboodschappen per dag. Hoeveel we daarvan de volgende dag ons nog kunnen herinneren? Minder dan 1 procent. De kans dat je met een gewoon goede advertentie of campagne nog in de gedachten van de consument zit is dus wel erg klein. Behalve als je anders durft te zijn. Creativiteit is effectiviteit. Op de vraag wat een creatieve campagne is, is geen pasklaar antwoord op. Zo moeilijk als creativiteit te definiëren is, zo makkelijk is creativiteit te herkennen. Denk maar aan een advertentie die je aan andere wil laten zien, een logo waar je langer naar blijft kijken of de organisatiebepalende campagne.

Essentiële aspecten

Er zijn twee aspecten die te onderscheiden zijn bij creatieve campagnes. Een element van ‘ik had het zelf niet kunnen bedenken’-element. Niet de leuke creatieve vondsten, maar die ene grote gewaagde stap maakt een campagne geslaagd. Vergezocht om origineel te zijn, maar zo goed uitgedacht dat de koppeling met de organisatie direct duidelijk is. Zo zijn de ‘Even Apeldoorn Bellen’-grappen vaak leuk gevonden, maar vertellen deze weinig over het bedrijf en haar diensten. Echte creativiteit begint juist bij een inzicht of idee dat diep in het bedrijf geworteld zit. Het andere aspect is betrokkenheid. Veel bedrijven denken nog steeds dat er aan de andere kant van de lijn een geïnteresseerde consument zit, met een natuurlijke interesse in wat je te vertellen hebt. Het tegendeel is waar. Zie een campagne of advertentie daarom niet als communiceren, maar als een verbinding die je aangaat. Verras mensen eerst met iets van waarde. Doe dit op een goede manier, en je kun er vervolgens een geloofwaardige boodschap aan koppelen.

Effectiviteit

Door de vier gouden effecten die een normale campagne mist, presteert creativiteit ook goed in zakelijke termen. Een creatieve advertentie valt meer op. Signaalkleuren zoals oranje en groen vallen meer op dan wit en grijs, op die manier krijgen deze campagnes meer aandacht dan ‘veilige’ campagnes. Met saaie campagnes krijg je niet snel de huiskamer stil. En als niemand luistert krijg je niets verkocht. Daarnaast worden ze beter onthouden omdat ze afwijken van de rest. Je onthoudt niet of iemand goedkoper is per maand of wie de beste service belooft. De reclame die je op kantoor vertelt gaat niet over een hoe goed een tandpastamerk werkt, maar eerder die absurde reclame van Snickers of van de Hornbach. De kans dat je campagne door andere media wordt opgepikt is een enorm stuk hoger, het genereert daarmee meer bekendheid. Bij de creatieve campagne maakt een kritische houding ruimte voor nieuwsgierigheid. Consumenten laten hun waakzaamheid wat los en de bereidheid tot aankoop wordt groter. Creativiteit, humor en spontaniteit geven je direct een bepaalde gunfactor mee en verhogen de positieve perceptie van de klant. Het idee is een belangrijke factor, maar werkt alleen als de uitvoering minstens even goed is.

Creativiteit - Online - Quote